English | Українська

ВИСВІТЛЕННЯ МІГРАНТІВ У ЗМІ ПОТРЕБУЄ БІЛЬШ ЗБАЛАНСОВАНОГО ТА ЛЮДИНОЦЕНТРИЧНОГО ПІДХОДУ: НОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОМ

20 грудня 2021

Мігранти та питання, пов'язані з міграцією, переважно висвітлюються в негативному світлі українськими медіа як на національному, так і на регіональному рівнях. Напередодні Міжнародного дня мігранта МОМ, Агентство ООН з міграції, презентувала результати першого комплексного дослідження*, здійсненого спільно з Інститутом масової інформації з метою проаналізувати наративи й тональність висвітлення міграції. Згідно з результатами моніторингу, кримінальні новини та повідомлення про дорожньо-транспортні пригоди переважали серед медійних наративів про мігрантів в Україні. Ця тема домінувала у 42% новин, опублікованих на вебсторінках провідних національних українських ЗМІ, і у 64% повідомлень у регіональній пресі.

Кожне п’яте повідомлення (22%) у національних медіа зображало мігрантів, зокрема іноземних студентів, а також навіть туристів, як тих, хто «завдає незручностей громадянам України». Мова, що використовується у таких публікаціях, свідчить про недостатнє розуміння етичних та журналістських стандартів, оскільки мігрантів часто називали «гібридною зброєю», «злочинцями», «нелегалами» чи «неадекватними чужинцями».

У дослідженні також було проаналізовано тенденції висвітлення трудової міграції з України. Результати моніторингу демонструють, що ЗМІ, як правило, акцентують увагу на ризиках роботи за кордоном (28% повідомлень у національних ЗМІ та 38% — у регіональних ЗМІ).

Викриття ідентичності або національності мігрантів, публікація фотографій без їхньої згоди та використання висловів, які дегуманізують особу — поширені практики, що використовують традиційні та соціальні медіа в Україні, підживлюючи токсичний образ мігрантів та іноземців в очах громадськості. Як наголосила Заступниця Голови місії МОМ в Україні Елізабет Ворн, «важливо, щоб журналісти мали знання та навички, аби розповідати про міграцію на основі фактів та зважаючи на права людини. У повідомленнях ЗМІ часто зустрічаються прості чорно-білі розповіді про складне явище міграції, підпорядковані домінуючим дискурсам про те, хто є своїми, а хто «іншими» чи «чужинцями». Позитивні історії міграції висвітлюються недостатньо».

На основі ключових висновків дослідження МОМ та ІМІ розробили рекомендації для представників медіа, наголосивши на необхідності неупередженого висвітлення мігрантів та явища міграції, використання надійних джерела інформації, відповідної термінології та утримання від об’єктивізації мігрантів і мови ворожнечі.

*Дві хвилі моніторингу було здійснено 6-12 вересня та 4-10 жовтня 2021 року. Загалом під час дослідження було проаналізовано 611 матеріалів, опублікованих у національних і 263 — у регіональних ЗМІ.

 

 

 

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ
Політика прозорості